Information till dig som flyger drönare

Drönarflygning inte är tillåten inom 1000 m från US Linköping helikopterflygplats (ESJL) om inte tillstånd har erhållits från Malmen alternativt Saabs flygledartorn. Detta då US Linköping helikopterflygplats är lokaliserad inom såväl Malmens som Saabs kontrollzoner.

Förfrågan att flyga drönare lämnas via:

Saab, telefon: 013-18 17 89
Malmen, telefon: 013-28 35 90

Nya regler för drönare från 1 januari 2021

För att underlätta utvecklingen av drönare och samtidigt behålla den höga säkerheten i takt med att trafiken ökar, gäller nya regler för drönare sedan den 1 januari 2021. Reglerna är gemensamma inom hela EU och gäller inte drönare som flyger inomhus.

Flyger du obemannat luftfartyg, så kallat drönare? Då behöver du ha koll på vilka regler som finns och var det är ok att flyga. Här finns allt du behöver veta innan du ger dig ut för att flyga.

Transportstyrelsens webbsida om drönare Länk till annan webbplats.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?