Fakturering
Alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura, e-faktura.
Lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277) innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med e-faktura.
Regionen har säkrat hanteringen av elektroniska sekretessfakturor och även de ska nu skickas elektroniskt. Detta innebär att du som leverantör till Region Östergötland alltid ska skicka e-faktura. Observera att PDF inte är ett godkänt fakturaformat.
Fakturareferens
Fakturor ställs till:
Region Östergötland
Scanningsenheten
581 85 Linköping
Som leverantör till Region Östergötland ska du märka dina fakturor med ett referensnummer, ett så kallat CEOE-nummer (8 siffror).
Aktuella referensnummer finns i dokumentet Fakturareferensnummer.
Fakturarefensnummer Region Östergötland Pdf, 948.1 kB.
Referensnumret, eller koden, ska beställaren uppge vid beställnings- eller köptillfället, och du som leverantör kan kräva att beställaren uppger detta nummer. Finns det vid elektronisk eller skriftlig beställning ett ordernummer (5, 6 eller 9 siffror) ska även detta anges.
Vad behöver du göra som leverantör till Region Östergötland?
- Du som redan skickar e-faktura till oss behöver inte göra någonting.
- Du som skickar pappersfaktura eller pdf-faktura behöver övergå till elektronisk fakturering så snart som möjligt.
Att skicka elektronisk faktura
Region Östergötland tar emot fakturor via VAN-operatören InExchange i formatet Svefaktura. Vårt parts-id är GLN 7381020110003. Kontakta din VAN-operatör för frågor.
Vi tar även emot fakturor via PEPPOL-nätverket. Vårt id-nummer där är 0007:2321000040.
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor från ditt system kan du kostnadsfritt registrera via InExchanges fakturaportal.
Kontakta InExchange om du har frågor.
Inexchange (inexchange.se) Länk till annan webbplats.
Telefon: 0500-44 63 60
Elektroniska kundfakturor
Du som betalar räkningar till bankgiro 231-9846 kan bli e-fakturakund hos Region Östergötland. För dig som betalar räkningar via bank på internet förenklar vår e-faktura din betalningshantering. Du slipper skriva in det långa OCR-numret som behövs för att identifiera fakturan. Alla uppgifter är redan ifyllda, och du riskerar inte att skriva fel.
Så fungerar e-fakturan
E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor, och den kommer med samma tidsintervall. Du får ett meddelande när du har en faktura att betala. Du kan då välja att godkänna betalningen direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du godkänner fakturan.
Digital brevlåda
Vill du inte ha e-faktura kan du som alternativ till pappersfaktura få din faktura från Region Östergötland till din digitala brevlåda hos Kivra. Du kan enkelt betala dina fakturor direkt i Kivra med betaltjänsten.
Om du inte vill använda betaltjänsten, kan du istället lägga in betalningen direkt i din internetbank. Då är det bra om du markerar fakturan som hanterad i Kivra. Då vet Kivra att den är hanterad på annat håll och då skickas inga notifieringar om obetald faktura. Den är fortfarande sparad i ditt arkiv, som dina övriga digitala fakturor.
Säkerhet
Det är bara du som kan se e-fakturan via din internetbank. Anmäl att du vill ha e-faktura hos din internetbank. När du anmäler dig till e-faktura sluter du ett avtal om val av betalningssätt med din internetbank. Vid eventuella problem med e-faktura kontaktar du din bank.
Avanmälan
Vill du inte längre använda e-faktura avanmäler du dig hos din internetbank.
Senast uppdaterad
Kontakt
- Telefonnummer:010-103 22 88
- E-postadress:ekonomi@regionostergotland.se