Allvarlig vårdskada (NSÖ CL 2019-178)

Chefläkare Rose-Marie Pettersson vid Vrinnevisjukhuset i Norrköping har gjort en anmälan enligt lex Maria.

Diarienummer: NSÖ CL 2019-178

Händelsen rör en äldre patient som fick magproblem efter en operation. Tillståndet förvärrades plötsligt efter ett par veckor och patienten sökte akuten på grund av svår buksmärta. På akuten konstaterades tarmskada med bukhinneinfektion och blodförgiftning och snabb operation behövdes men denna blev fördröjd. När operationen gjordes var skadan på tarmen så omfattande att åtgärd inte var möjlig, patienten avled kort därefter. Händelseanalys och intern utredning genomförda.

För mer information kontakta: Chefläkare Rose-Marie Pettersson, 010-1030000

Beslut

Beslut IVO 2020-11-02, dnr 3.1.1-11600/2020

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) avslutar ärendet och kommer att fortsätta granskningen i ett tillsynsärende.

Skälen för beslutet

IVO bedömer att vårdgivaren, efter begärd komplettering, utrett händelsen i nödvändig omfattning. Enligt IVO har vårdgivaren emellertid inte redovisat att de har säkerställt att AT- läkarna ska få det stöd som krävs för att aktuell vård ska vara så patientsäker som möjligt. Vårdgivaren har därmed inte vidtagit de åtgärder som krävs för att uppnå hög patientsäkerhet. IVO har öppnat en verksamhetstillsyn för fortsatt granskning av vårdgivarens verksamhet där vårdgivaren även ska redovisa hur de har säkerställt att AT- läkarna ska få det stöd som krävs för att vården ska vara så patientsäker som möjligt.