Projekt för god psykisk hälsa förlängs

Region Östergötland arbetar sedan några år med konceptet ABC för god psykisk hälsa. Hittills har 14 verksamheter blivit ABC-partners – såväl vårdcentraler och kommuner som föreningar. Hälso- och sjukvårdsnämnden har nu beslutat att förlänga projekttiden ett år.

ABC står för Act, Belong, Commit och är en forskningsbaserad metod som har utvecklats i Australien. Konceptet syftar till att uppmuntra de beteenden som får oss att må bra, och det har anpassats och implementerats i flera nordiska länder.

Region Östergötland har arbetat med ABC för god psykisk hälsa inom primärvård och i samverkan med några av länets kommuner sedan 2021. Initiativet har riktat sig primärt mot äldre, en målgrupp där den psykiska ohälsan ökar med stigande ålder. I våras bjöd regionen in andra aktörer att bli ABC-partner i syfte att bredda samarbetet till fler delar av samhället och fler målgrupper.

Projektet har haft finansiering till utgången av 2024, men fortsätter nu ett år till för att utöka ABC-partnerskapet och arbetet gentemot de nya målgrupperna.

– På senare år har det tagits allt fler initiativ för att främja psykisk hälsa och det här är en viktig del i det arbetet. I en tid när den psykiska ohälsan ökar är jag glad att hälso- och sjukvårdsnämnden nu förlänger projekttiden för ABC-metoden. Att främja psykisk hälsa innebär att förstärka friskfaktorerna, säger Fredrik Sjöstrand (M), hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande.

Hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat att förlänga projekttiden för ABC-metoden för god psykisk hälsa till och med den 31 december 2025, samt godkänt finansiering med upp till 978 500 kronor under 2025.

Text: kommunikation