Vårdkonflikten är över

Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Vårdförbundet har idag på eftermiddagen kommit överens om ett nytt avtal. Därmed är konflikten som pågått sedan den 25 april över.

Från och med idag den 28 juni klockan 16 gäller inte längre över- och mertidsblockaden. Detta sedan SKR och Vårdförbundet kommit överens om ett nytt avtal.

– Vi är glada och lättade över att parterna nu kommit överens och att den utdragna konflikten är över, säger Karl Landergren, medicinsk direktör i Region Östergötland.

För Region Östergötlands del avslutades samtliga strejkåtgärder på Universitetssjukhuset (US) i Linköping och de 26 berörda vårdcentralerna den 24 juni.

Läs mer om det nya avtalet på Sveriges kommuner och regionerns webbplats Länk till annan webbplats.

Text: kommunikationsenheten