Operation en lyckträff för Patrik

Operationssjuksköterska samtalar med en kollega i en operationssal

I hela sitt liv har Patrik Hallingbäck arbetat som operationssjuksköterska. Och han kan inte tänka sig något annat jobb.

Det bästa med jobbet är nog teamarbetet i en operationssal. Det kan hänga på liv och död att alla fungerar tillsammans.

Vill jobba i hetluften

Redan som liten visste Patrik Hallingbäck att han skulle jobba med kirurgi. Och tack vare en engagerad studie- och yrkesvägledare utbildade han sig till operationssjuksköterska efter gymnasiet i slutet av 80-talet.

– Det var rena lyckträffen för mig, säger han, det passar mig att få vara med i hetluften. Mitt första jobb var på ortopeden på US i Linköping, ett väldigt roligt jobb. Det är mycket verktyg, skruvar, plattor och proteser på ortopeden – en riktig önskedröm.

Därefter gick Patrik vidare till Thoraxkärl-operation, där han stannade i hela 26 år. Och för ett par år sedan tog han steget vidare till dagkirurgen på US, där han arbetar i dag.

– Thoraxkärl-operation är väldigt utpräglad akutsjukvård och en otroligt spännande verksamhet. På dagkirurgen opererar vi patienter som för det mesta får gå hem samma dag, det är mycket cancerkirurgi men även annat beroende på vilka kliniker som behöver hjälp.

Teamarbetet är viktigt

– Det som är så roligt med att vara operationssjuksköterska är att man kan byta mellan många olika specialiteter. Man kan prova något nytt när man känner för det, och lära sig nya saker. Det är ju också roligt att känna sig trygg i sin roll när man varit längre på en plats.

Det Patrik Hallingbäck uppskattar särskilt mycket med jobbet som operationssjuksköterska är teamarbetet.

– Det är extremt uttalat inne på en operationssal, säger han. Alla som är där arbetar för patientens bästa där och då. Det finns ingen bättre känsla än när allt flyter på som det ska.

Jag kan verkligen rekommendera att söka utbildningstjänst till operationssjuksköterska, det finns så många vägar vidare och det är ett väldigt stimulerande arbetsliv som väntar.

Operationssjuksköterska som arbetar i en operationssal
Hjälpte informationen på den här sidan dig?