De är sjuksköterskor med traineeplats

Två traineesjuksköterskor i operationskläder

Under ett års tid får Ida och Cajsa en nära inblick i hur det är att vara operationssjuksköterska. De gillar att det är stor variation i patientgrupper, tempo och arbetsuppgifter.

Yrket väckte nyfikenhet

Ida Hörsing och Cajsa Öhrn är sjuksköterskor med varsin traineeplats på operation inom kliniken ANOPIVA - anestesi, operation och intensivvård - på Universitetssjukhuset i Linköping.

Ida har sedan grundutbildningen varit nyfiken på kirurgi och vad som händer ”bakom de stängda dörrarna” på operationssalen. Cajsa hittade annonsen till tjänsten som traineesjuksköterska och tyckte att upplägget var tilltalande och lät spännande.

Båda har de erfarenhet från andra arbetsplatser; mottagning, vårdavdelning och äldreomsorg. De tycker att det är en ynnest att få ha en traineeplats ett helt år där de tillsammans med en operationssjuksköterska får vara med sterilklädd i operationssalen.

Komplext och nytt yrke. Varje dag ger en wow-känsla. Det här är bästa jobbet hittills.

Ida Hörsing, traineesjuksköterska på operation

Fullt fokus på en patient i taget

Ida och Cajsa arbetar två dagar i veckan på ”Pre-op”, dit patienterna kommer först. Där får de assistera narkosläkaren och optimera inför operationen. Resten av veckans dagar är de med på operationssal. Ida uttrycker att skillnaden från hennes tidigare jobb är att man har en patient i taget och att man får ha fullt fokus på den. Cajsa tillägger att det är en stor variation i patientgrupper, tempo och arbetsuppgifter.

Hittills har ingen dag varit den andra lik - något som är stimulerande och utvecklande för min roll som sjuksköterska!

Cajsa Öhrn, traineesjuksköterska på operation

Valt att vidareutbilda sig

Både Ida och Cajsa tycker att det var svårt att veta vad de skulle förvänta sig av traineeplatsen, då operation är en så pass sluten verksamhet, men att det absolut var så spännande som de trodde innan. De berättar att de har blivit mycket väl mottagna av sina kollegor. Kollegorna tycker att traineeplatserna är något bra, att det satsas på blivande operationssjuksköterskor. Ida tillägger att yrket som operationssjuksköterska behöver visas upp mer.

– Vet man inte vad det innebär kanske man inte vågar söka utbildningen.

Båda två har valt att vidareutbilda sig till operationssjuksköterska, nu när de sett mer av yrket via traineeplatsen.

Vad vill ni säga till den sjuksköterska som funderar på att söka plats som trainee inom operation?

– Tveka inte, sök absolut, säger Ida.

– Eller kom hit och hospitera en dag, tillägger Cajsa.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?