Forskning och utveckling inom rättspsykiatri

Forskning- och utvecklingsenhetens (FoU) arbete syftar ytterst till att förbättra den psykiska hälsan samt förhindra återfall i allvarlig brottslighet hos klinikens patienter.

FoU utvärderar och granskar kontinuerligt innehållet i den rättspsykiatriska vården, utvecklar och implementerar evidensbaserade metoder vid kliniken samt verkar för en systematisering av kunskapsutvecklingen.

Medarbetare på forsknings- och utvecklingsenheten

Malin MossenbergEnhetschef utvecklingsenheten
Elisabeth Hagman AmbjörnssonVårdadministratör
Sara LevinForsknings- och utvecklingssamordnare
Per BülowKlinisk lektor, PhD
Linn HagvallLg. Psykolog, doktorand
Kenneth RydenlundVerksamhetsutvecklare, PhD

Forskning- och utvecklingsprojekt

Sammanställning över aktuella och nyligen avslutade forsknings- och utvecklingsprojekt med anknytning till Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena.

Sidan uppdateras med aktuella projekt inom kort.

Doktorsavhandlingar

Vårdandets imperativ i de yttersta livsrummen, doktorsavhandling Kenneth Rydenlund Pdf, 6.9 MB.

The challenges of using structured risk assessment instruments in forensic psychiatric care, doktorsavhandling Sara Levin (diva-portal.org) Länk till annan webbplats.

Vetenskapliga artiklar

Levin, S.K., Nilsen, P., Bendtsen, P., Bülow, P. (2015). Structured risk assessment instruments: a systematic review of implementation determinants. Psychiatry, Psychology and Law 23, 602–608 (tandfonline.com) Länk till annan webbplats.

Levin, S.K., Nilsen, P., Bendtsen, P., Bülow, P. (2018). Staff perceptions of facilitators and barriers to the use of a short-term risk assessment in-strument in forensic psychiatry. Journal of Forensic Psychology Research and Practice. 18, 199–228 (tandfonline.com) Länk till annan webbplats.

Levin, S.K., Nilsen, P., Bendtsen, P., Bülow, P. (2019). Adherence to planned risk management interventions in Swedish forensic care: what is said and done according to patient records. International Journal of Law and Psychiatry 64, 71–82 (sciencedirect.com) Länk till annan webbplats.

The Nordic Tradition of Caring Science: The Works of Three Theorists - PubMed (nih.gov) Länk till annan webbplats.

Hermeneutic caring conversations in forensic psychiatric caring - PubMed (nih.gov) Länk till annan webbplats.

The meaning of significant encounters in forensic care - Rytterström - Scandinavian Journal of Caring Sciences - Wiley Online Library (wiley.com) Länk till annan webbplats.