region-ostergotland

Väntetider

Region Östergötland mäter regelbundet hur snabbt det går att komma i kontakt med vårdcentraler och specialistvård och hur länge patienterna får vänta på vård.

Hur tillgängligheten ser ut i Östergötland och i hela landet visas på webbplatsen Väntetider i vården. Den baseras på statistiskt innehåll från landstingens och regionernas gemensamma väntetidsdatabas.

Väntetider i vården (vantetider.se) Länk till annan webbplats.

Väntetider vårdcentraler

Telefonsamtal

Region Östergötland mäter varje kvartal hur tillgängliga vårdcentralerna är per telefon. Målet är att alla som ringer till vårdcentralen ska komma i kontakt med en sjukvårdskunnig person samma dag. Resultaten sammanställs för varje kvartal och publiceras per vårdcentral.

Medicinsk bedömning av legitimerad personal

Den förstärkta vårdgarantin inom primärvården innebär att en patient ska få medicinsk bedömning av legitimerad personal inom tre dagar. Statistiken redovisas månadsvis på webbplatsen Väntetider i vården.

Väntetider i vården (vantetider.se) Länk till annan webbplats.

Väntetider specialiserad vård

Region Östergötland analyserar regelbundet väntetiderna till besök, vissa undersökningar och behandlingar.

Väntetiderna följs i tre tidsperspektiv:

  • Faktiska väntetider mäts varje månad och visar hur länge de patienter som besökte sjukhusen under månaden hade väntat.
  • Väntande patienter stäms av varje månadsskifte och visar hur många som väntar på vård och hur länge de har väntat.
  • Aktuellt väntetidsläge rapporteras vid behov och visar hur lång tid nya patienter måste räkna med att vänta som längst. Många patienter tas emot snabbare än den tid som visas. Resultatet redovisas på den nationella webbplatsen vantetider.se.

Hur lång tid du som enskild patient måste vänta kan inte avgöras med väntetidsuppgifterna som grund eftersom medicinska bedömningar påverkar. För besked om väntetid, kontakta den klinik du har remitterats till.

Väntetider akutmottagningar

Region Östergötlands mål är att alla patienter som tas emot på akutmottagningarna och behöver läkarvård ska få träffa en läkare för medicinsk bedömning inom högst en timme. Målet är också att alla patienter ska ha lämnat akutmottagningen inom högst fyra timmar och antingen åkt hem eller blivit inlagd på sjukhus.

Vårdgaranti och fristående vårdlots

Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.

Mer om hur vårdgarantin fungerar (1177.se) Länk till annan webbplats.

Fristående vårdlots i Region Östergötland har till uppgift att hjälpa patienter som inte får tid för besök eller behandling inom tre månader enligt vårdgarantin. Om du har frågor om vårdgarantin kontakta Region Östergötlands fristående vårdlots.

Mer om Region Ötergötlands fristående vårdlots (1177.se) Länk till annan webbplats.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Region Östegötlands logotyp

Region Östergötland

581 91 Linköping

Organisationsnummer:
23 21 00-0040

Telefon: 010-103 00 00 (växel)

Sociala medier