Fokus på psykisk hälsa i Östergötland

En grupp människor som håller om varandras axlar ute i naturen

Alla mår dåligt någon gång i livet. Här kan du läsa hur du kan hjälpa dig själv om du mår dåligt. Tillsammans med alla goda krafter i länet tar vi nu krafttag kring psykisk hälsa.

Här fylls information på löpande om aktiviteter för psykisk hälsa som pågår i Östergötland under perioden 10 september till 10 oktober. Även när och var du som invånare kan få hjälp, om det behövs. Det här initiativet har som mål att öka medvetenhet, minska fördomar och att öppna upp för att prata om psykisk hälsa.

Vill din verksamhet medverka till programinnehållet?

Alla organisationer, verksamheter och aktörer som kan bidra med aktiviteter till programmet är en viktig del av initiativet "Fokus på psykisk hälsa i Östergötland 2024”. Anmäl din aktivitet här, så snart som möjligt eller senast 31 augusti.

Anmäl din aktivitet för psykisk hälsa

Anmälan för medverkan till programmet Länk till annan webbplats.

Har du frågor?

Kontakta Christian Andersson, samordnare för initiativet och utvecklingsledare enheten Hälsa- och vårdutveckling. Se kontaktuppgifter till höger på sidan.

Det händer där du bor

Här hittar du de aktiviteter som genomförs på olika orter i länet. Listan med orter och arrangörer fylls på löpande och kan komma att ändras.

Länsövergripande initiativ och digitala webbinarier

Boxholm

Finspång

Linköping

Mjölby

Motala

Norrköping

Söderköping

Vadstena

Valdemarsvik

Fokus på psykisk hälsa i Östergötland

Alla mår dåligt någon gång i livet eller är nära någon som gör det. Det här initiativet har som mål att öka medvetenhet, minska fördomar och öppna upp för att prata om psykisk hälsa.

Aktiviteter för psykisk hälsa erbjuds och pågår hela året, men under perioden 10 september till 10 oktober fokuserar vi extra mycket.

Fokus på psykisk hälsa i Östergötland startar 10 september med "Suicidpreventiva dagen och pågår fram till 10 oktober då "Världshälsodagen för psykisk hälsa uppmärksammas. Som invånare i Östergötland kan du ta del av ett brett program av aktiviteter som workshops, föreläsningar, öppet hus med flera, som arrangeras av olika aktörer inom länet.

Internationella suicidpreventiva dagen 10 september
Den 10 september är den internationella suicidpreventiva dagen, en dag som lanserats av International Association for Suicide Prevention (IASP) och Världshälsoorganisationen (WHO) för att lyfta arbetet med att förhindra suicid. Varje år uppmärksammas den suicidpreventiva dagen världen över med syfte att prata och öka kunskapen om att förebygga suicid.

Världsdagen för psykisk hälsa 10 oktober
World Mental Health Day eller världsdagen för psykisk hälsa infaller varje år den 10 oktober. Syftet är att öka medvetenheten om frågor kopplade till psykisk hälsa i hela världen. Den instiftades av World Federation for Mental Health 1992.

Kontakt

Christian AnderssonUtvecklingsledare Hälsopedagogiskt forum i Östergötland Samordnare Levande bibliotek