Sara och Carl-Johan forskade på Nya Zeeland

Carl-Johan Carlhäll, professor och överläkare, fysiologiska kliniken, Universitetssjukhuset i Linköping. Sara Carlhäll, överläkare, kvinnoklinken, Universitetssjukhuset i Linköping.

Sara och Carl-Johan Carlhäll fick sina ansökningar om internationellt forskarutbyte godkända 2020. De tog kontakt med Auckland University och började planera för att flytta dit med sina barn. Då bröt pandemin ut och forskningsutbytet fick skjutas upp tills Nya Zeeland öppnade sina gränser igen.

- Men i slutet av 2022 kom vi i väg. Vi kanske skulle ha stannat lite längre än sju månader, med tanke på alla förberedelser och den tid det tar att anpassa sig till nya arbetsplatser och skolor. Men det var absolut värt det – nu har vi fått ett härligt minne för livet hela familjen, säger Sara och Carl-Johan Carlhäll.

Möjlighet till forskningsutbyte

Det var när Carl-Johan blivit professor och Sara hade disputerat, som paret såg möjligheten att åka på ett forskningsutbyte med hela familjen.

- Via en vän som är läkare på Nya Zeeland fick jag kontakt med universitetet i Auckland, där ett forskningsprojekt om implementering av nationella riktlinjer för igångsättning av förlossning planerades, och där blev jag erbjuden att göra ett postdoc-arbete, säger Sara.

- Jag hade några kontakter på universitetet i Auckland, de är kunniga inom bland annat kardiovaskulära sjukdomar såsom förmaksflimmer och hjärtsvikt. Områden som jag är intresserad av, fortsätter Carl-Johan.

Många förberedelser

Att ta med sig hela familjen till andra sidan jorden innebär en hel del förberedelser. Bostad, visum och barnens skolgång var något av allt som paret Carlhäll fick lösa på distans.

- En bekant som bor i Auckland hjälpte oss att hitta huset vi hyrde. Vi hade nära till universitetet och barnens skolor. Och våra tre barn, som är mellan 17 och 10 år, fick ett varmt mottagande och fick snabbt kompisar, berättar Sara.

Väl framme i Auckland inledde Carl-Johan sin forskning om avbildning och förmaksflimmer. Men på grund av pandemin hade inte det forskningsprojekt som Sara skulle jobba med startat.

- Jag jobbade i stället med data från en nationell studie om igångsättning av förlossning, där vi undersökte hur graviditetslängden påverkar förlossningsutfall för mammor och deras barn, säger Sara. Jag samlade också in data och fick fram resultat till ytterligare två studier som jag och forskargruppen i Auckland nu jobbar med på distans.

- Resultatet av mina projekt är bland annat två färdiga vetenskapliga manuskript. Vi håller också på med ett tredje, som är baserat på den AI-metod vi utvecklade, och vi har fortfarande ett ganska tätt samarbete. Bland annat planerar vi att skriva internationella forskningsansökningar tillsammans, berättar Carl-Johan.

Vilka är era viktigaste lärdomar från er utbytestid?

- Som forskare tar du med dig värdefulla lärdomar hem och kan samtidigt se vad vi gör bra hemma, säger Carl-Johan och Sara håller med:

- I min forskargrupp ingick medarbetare med olika erfarenheter och intressen. Genom att diskutera resultaten i en blandad grupp lärde jag mig mycket om hur man kan tolka data på olika sätt och insåg fördelen med att ha personer med olika kompetenser i ett forskningsprojekt.

Fakta Sara Carlhäll

Ålder: 49 år
Yrke: Överläkare inom obstetrik och gynekologi, Kvinnokliniken i Linköping
Utbildning, akademisk nivå och forskningsområde: Läkarutbildning med examen 2002, disputerad 2018 inom obstretrik och gynekologi vid avdelningen för barns och kvinnors hälsa (BKH), Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV), Linköpings universitet.

Fakta Carl-Johan Carlhäll

Ålder: 50 år
Yrke: Överläkare inom klinisk fysiologi, Fysiologiska kliniken
Utbildning, akademisk nivå och forskningsområde: Läkarutbildning med examen 2003, disputerad 2004 inom klinisk fysiologi. Professor, kardiovaskulär avbildning och fysiologi vid institutionen för hälsa, medicin och vård (HMV), Linköpings universitet.