Laura samlade världens experter från köksbordet

Laura Pompermaier med familj står finklädda under en kristallkrona i en tjusig sal.
Laura Pompermaier, plastikkirurg, hand- och plastikkirurgiska kliniken, Universitetssjukhuset i Linköping.

Under praktiken på ett missionssjukhus i Kenya hittade Laura Pompermaier det hon ville satsa på – global kirurgi. Och det var också där hon bestämde sig för att hon skulle läsa vid prestigeuniversitetet Harvard i USA.
– Jag gillar utmaningar. Och på Harvard fanns programmet jag verkligen ville gå, säger hon.

Laura Pompermaier, som är plastikkirurg vid hand- och plastikkirurgiska kliniken US, lade fram sin doktorsavhandling om brännskador, ”Outcome of burn care: the mortality perspective”, under 2017. Strax innan den var klar praktiserade hon på ett missionssjukhus i Kenya.

– Personalen gjorde ett fantastiskt jobb, men det fanns så mycket man kunde förbättra i vården. Det var där jag fick idén att koppla min forskning till mitt intresse för och behoven i låginkomstländer, berättar Laura.

Ville forska vidare inom global kirurgi

Laura började leta på nätet efter möjligheter att forska vidare inom global kirurgi. Och hon hittade en möjlighet att göra ett postdoc-vistelse på Harvard och deras program ”Global Surgery and Social Change”.

– När min doktorsavhandling var klar började jag kolla runt vad som behövdes för att söka till utbildningen på Harvard. Jag åkte över till Boston i oktober 2018 för en intervju och sedan fick jag beskedet att jag var antagen i december.

Då började den riktiga stressen för Laura och hennes man Magnus Wijkman, som båda skulle göra sina postdoc-vistelser på Harvard.

– Jag tror aldrig att vi har jobbat så mycket, som de sex månaderna innan vi flyttade till Boston. Det var så mycket som skulle göras – vi skulle söka pengar för att finansiera två år av våra liv, vi skulle hyra ut vårt hus, vi skulle hitta någonstans att bo i Boston, vi skulle skaffa en bank och vi skulle hitta skola till vår son Robert.

Dyrt att studera vid Harvard

Harvard är den äldsta institutionen för högre utbildning i USA och ett av världens högst rankade universitet. Men förutom att det är svårt att bli antagen till universitetet, är det är ganska dyrt att läsa där.

– På mitt program behövde jag visa att jag hade 500 000 kronor per år. Är det något som jag vill tipsa den som kommit in på något postdoc-program på något amerikanskt universitet, så är det att börja söka stipendier och bidrag direkt, säger Laura och fortsätter:

– Jag sökte postdoc-pengar, jag sökte medel från ALF och jag sökte också från Lions forskningsfond för folksjukdomar. Och det var helt nödvändigt. Hade jag inte fått stipendierna hade jag aldrig haft råd att göra mitt postdoc-projekt på Harvard.

Undersökte hur pandemin påverkade brännskadevården

I mars 2020 började USA stänga ned på grund av covid-pandemin.

– Till en början trodde jag att mina projekt skulle få läggas ned. Men helt plötsligt fanns det en massa människor runt om i världen som satt hemma som jag. Människor som verkligen var sugna på att svara och att samarbeta, det var bara att skicka en zoom-länk.

I ett av Lauras största projekt under sin tid på Harvard undersökte hon hur brännskadevården påverkats av pandemin. Ett projekt som hon startade från sin lägenhet i förorten till Boston, Brookline.

– I det projektet samlade jag 30 brännskadeexperter från hela världen, i gruppen fanns experter från bland annat Japan, Nigeria och Mexico. Vi skickade runt undersökningen till över 200 brännskadeenheter i hela världen och fick svar, vilket resulterade i en publikation 2022.

Du hade med dig din familj - hur fungerade det?

– Det kan jag varmt rekommendera. Vår son Robert gick fjärde och femte klass där, och när han började kunde han mycket lite engelska. Men nu pratar han mycket bättre engelska än vad vi gör. Barn lär sig snabbt.