Kvalificerad gästforskare har landat i Linköping

Andrew Marshall läkare och lektor University of Liverpool. Håkan Olausson överläkare neurofysiologiska kliniken vid universitetssjukhuset i Linköping, samt professor vid Centrum för social och affektiv neurovetenskap (CSAN)

I februari kom Andrew Marshall för att arbeta som gästforskare i Håkan Olaussons forskargrupp och lära ut tekniken för mikroneurografiska undersökningar till läkare på Universitetssjukhuset i Linköping.

– Under en smärtkonferens i Verona föddes idén till att vi skulle använda vår kunskap om smärta- och beröringsfibrer på den nya teorin att fibromyalgi kan vara en autoimmun sjukdom, berättar Andrew, som är verksam vid University of Liverpool.

Möjlig orsak till fibromyalgi

Fram till augusti ska Andrew Marshall arbeta tillsammans med Håkan Olaussons forskargrupp vid Linköpings universitet och på Universitetssjukhuset i Linköping i ett projekt kring att patienters antikroppar kan vara en möjlig orsak till fibromyalgi. Upptäckten gjordes av forskare på Karolinska institutet tillsammans med ett brittiskt forskarteam som Andrew Marshall var en del av.

– I min forskning ska jag göra mikroneurografiska registreringar från hudnerver på patienter med fibromyalgi. Vi tror att det finns ett samband mellan nervaktivitet, registrerad med mikroneurografi, och antikroppsnivåer. Kan vi hitta det sambandet kommer det inte bara att hjälpa till att förklara patienternas symtom, det kan också fungera som ett nytt sätt för diagnos, behandling och biomarkörer för att studera behandlingseffekter, berättar Andrew.

Den metod som Andrew använder för att mäta elektriska impulser från individuella nervceller i huden kallas för mikroneurografi. Genom att sticka in en tunn nål genom huden i en nerv kan man sedan spela in nervimpulser och mäta de faktiska smärtsignalerna i nerven.

Tidigare erfarenhet av mikroneurografiska undersökningar

Håkan sökte och fick medel från Region Östergötland för att kunna finansiera ett halvårs gästforskarvistelse för Andrew.

– Andrew är en av få forskare som har tidigare erfarenhet av mikroneurografiska undersökningar av patienter med fibromyalgi och hans tidigare erfarenheter kommer att vara mycket värdefulla för oss. Att vi nu får in en så pass kvalificerad resurs som gästforskare blir mycket värdefullt för hela vår forskargrupp. Vi gör ju en hel del experimentell forskning, för oss är det viktigt att han finns på plats i vårt laboratorium, säger Håkan.

Samarbetet har pågått under en längre tid men detta är första gången Andrew är på en gästforskarvistelse.

– Men under de år som jag har samarbetat med Håkan och hans kollega Saad Nagi har jag gjort många resor till Linköpings universitet och till Universitetssjukhuset i Linköping. Jag var bland annat med och byggde upp mikroneurografin på Universitetsjukhuset i Linköping. En teknik som Håkans forskargrupp började använda är att med ultraljud ”se” var nålen är placerad, säger Andrew.

Utvecklande och värdefullt utbyte

Under covid-pandemin ersattes Andrews besök i Linköping av Zoom-möten.

– Det är inte riktigt samma sak som att sitta och diskutera en sak med någon ansikte mot ansikte. Att vi kan göra det nu är otroligt värdefullt och utvecklande, menar han.

Samma sak säger Håkan:
– Att vi börjat komma tillbaka till det normala, där man har ett fysiskt utbyte med varandra, skapar en helt annan intellektuell stimulans och utbyte. Jag var själv i Sydney ett år som gästforskare, de erfarenheterna och kontakterna har varit mycket viktiga för mig.

– Men med facit i hand skulle det kanske varit bättre att ha gjort gästforskarvistelsen på närmare håll än i Sydney. Med en samarbetspartner i Europa är det enklare att fortsätta samarbetet efter avslutad forskarvistelse. Det ser jag som en stor fördel med Andrews forskning hos oss - det är enkelt för oss att fortsätta samarbetet när hans forskarvistelse hos oss är avslutad, säger han.

Andrew ska lära ut tekniken

Under gästforskarvistelsen ska Andrew utöver att bedriva sin forskning även utbilda läkare vid Neurofysiologiska kliniken i Linköping i mikroneurografiska undersökningar.

- Andrew ska lära ut tekniken, och det blir ett bra bidrag till utvecklingen av patientmikroneurografi vid både universitetet och på Universitetssjukhuset i Linköping, säger Håkan.