Samverkan med patienter och närstående

Region Östergötland vill stärka samverkan med patienter och närstående. För att underlätta finns stödstrukturer för de som vill komma igång med samverkan.

Rådet för patient- och invånarmedverkan

Rådet för patient- och invånarmedverkan finns för att patienter ska kunna bli mer delaktiga i beslut som fattas i regionen. Rådets uppdrag är att stärka perspektivet från invånare, patienter och närstående inom hälso- och sjukvården och den Medicinska fakulteten vid Linköpings universitet.

Rådet är rådgivande och bereder frågor till Universitetssjukvårdskommittén (samverkan mellan Region Östergötland och Linköpings universitet). Ordföranderollen i rådet innehas av en person med egna erfarenheter av hälso- och sjukvård. Vice ordföranderollen växlar varje år mellan en representant från universitetet eller från regionen.

Rådet identifierar områden där delaktigheten behöver stärkas. Delaktighet ska finnas i hela vårdkedjan, kliniska forskningsprojekt, hälso- och sjukvårdsutveckling, samt utbildning. Medlemmarna består av personer med erfarenheter av hälso- och sjukvården och representanter för verksamheterna. Det gör att rådet har en bredd i kompetens och erfarenhet.

Rådet arbetar bland annat med en kurs för utbildning av forskningspartner. Personer som lever med egen eller anhörigs sjukdoms/funktionsnedsättning erbjuds att delta på en utbildning med sex tillfällen (cirka 20h). Utbildningen innehåller bland annat vetenskaplig metod, finansiering, forskningsetik, vetenskaplig information och forskningskommunikation. En viktig del av utbildningen är också att i samtal med andra förstå rollen som företrädare och att utvecklas i rollen som forskningspartner. Region Östergötland bidrar med finansiering och Funktionsrätt Östergötland Länk till annan webbplats. står för genomförare. Under hösten 2022 gick 21 forskningspartner utbildningen. Läs artikel i Hälsotecken nummer 2 2022 Pdf, 3.4 MB..

Erfarenhetsresurser

• Sara Hjalmarsson, ordförande
  • Mårten Armgarth