regional-utveckling

Regional utveckling

Dans för alla under Dansens vecka

Det kommer att dansas i alla Östergötlands 13 kommuner när Dansens vecka äger rum för 13:e året. Programmet är fyllt med både workshopstillfällen och dansföreställningar i olika genrer, för såväl barn och unga som den äldre befolkningen.

Dansens vecka i Östergötland 2024 pågår mellan den 20 och den 29 april, med sedvanligt avslut på internationella dansens dag. I år medverkar länets alla 13 kommuner. Dansaktörer från både Östergötland och andra delar av Sverige står för arrangemangen. I många kommuner är det även barn och unga som står på scenen eller har uppvisningar på gator och torg.

Här följer ett axplock av det som erbjuds:

Boxholm – för andra året i rad är denna kommun med i Dansens vecka i Östergötland. Dansa en bok 20 april. Prova magdans 24 april.

Finspång –nytt för i år är Intensivkurs i lindyhop med danskväll 20 april. Öppet hus hos Dansakademien 22, 24 och 25 april. Dansa med Seniordansarna 25 april.

Kinda – Gå på Babydisco både 23 och 24 april. Bäckskolan dansar på torget 26 april.
I kommunhusets fönster visas utställningen I takt, under veckan.

Linköping – Dansmix för barn och unga ges vid två tillfällen 23 april. Öppna lektioner i balett 20 april. Dansklasser med DansLink 27 april. Dans på torget i massor, går av stapeln på torget 27 april. Oas – en work in progress-visning, 20 april. Visning av dansfilmen Obruten mark 27 april. Dansföreställningarna Krax, Krax 28 april och Chronos 27 och 28 april.

Mjölby – Dansuppvisningar med Kulturskolan på internationella dansens dag 29 april. Dansföreställningen Danskrysset 22 april.

Motala – Dans på torget 27 april. Dansworkshop i streetdance 25 april. Dans på Södergården 23 april.

Norrköping – Dansakademien har uppvisning i parken 20 april. Söndagsdans för alla, både 21 och 28 april. Dansmaraton med flera dansaktörer i Mirum Galleria 20 april.

Söderköping – Dansa en dikt med Dansverkstan 27 april. Östgötastämman med dans även det 27 april.

Vadstena – Våren dansas in på Rådhustorget 29 april.

Valdemarsvik – Dansverkstan håller öppet hus 22 och 25 april. Invigning och workshop DigiDans, inom dansresidenset Alledansrätten, 27 april.

Ydre – Jag tänker på dig – en hörlursupplevelse på biblioteket 25 april. Babydisco med djungeltema 26 april. KOKO besöker träffpunkt senior i Asby och ungdomsgården NAVET 22 april.

Åtvidaberg – Dansföreställningen Höra till visas 22 april. Turnépremiär i Östergötland på dansföreställningen KOLONISTERNA 25 april

Ödeshög – Prova på dans 23 april. Dansuppvisning på torget 27 april.

Text: kommunikation

Hela programmet för Dansens vecka finns i den digitala kalendern som fylls på kontinuerligt med nya dansprogrampunkter: Dansens vecka kalender

Mer information om Dansens vecka

Dansens vecka i Östergötland finns även på Facebook Länk till annan webbplats..

Bakom Dans i Öst står Region Östergötland, som arbetar för att utveckla kulturområdet utifrån de regionala kulturpolitiska målen och den regionala kulturplanen.

Anna LjungDansutvecklareEnheten för kultur