
Pedagogisk AT Linköping/Motala Pedagogik-AT i centrala och västra Östergötland
Ansvarig:
Karin Siwe, Överläkare, ansvarig Pedagogisk AT
Lena Holmertz Verksamhetschef AT Linköping/Motala
Bakgrund:
Framtidens hållbara hälso- och sjukvård kan vi uppnå när vi låter den vila på tre ben:
Klinisk verksamhet, forskning, utveckling och utbildning
Ett stort behov av ökad pedagogisk förmåga, både kvalitativt och kvantitativt, finns inom alla dessa fält.
Många läkarstudenter har redan under sin grundutbildningstid visat både intresse och fallenhet för undervisning och pedagogik, såväl inom det medicinska fältet som utanför.
För att ta tillvara på detta intresse och dessa förmågor införde AT Linköping/Motala och Region Östergötland år 2014 Pedagogik-AT.
Mål med Pedagogisk AT:
Att stärka pedagogikens formella och praktiska ställning inom Region Östergötland.
Att genom införande av pedagogisk AT inspirera verksamheterna till en ökad pedagogisk medvetenhet.
Att öka pedagogiska färdigheter hos särskilt intresserade AT-läkare och bereda möjlighet att fördjupa sig i samt tillämpa pedagogik under sin allmäntjänstgöring. Detta omfattar såväl patientpedagogik, studentpedagogik och pedagogiskt ledarskap för kollegor och medarbetare.
Att väcka ett intresse för forskning inom det pedagogiska fältet.
Mål för pedagogisk AT-läkare:
Att få insikt om pedagogiska processer i vården, att tillämpa grundläggande verktyg för klinisk handledning och underlättande av medarbetare, patienters och studenters lärande.
Att få en god grund för pedagogiskt ledarskap.
Komplett ansökan till Pedagogisk AT innehåller:
- Pedagogisk CV som visar på erfarenhet och/eller utbildning inom det pedagogiska fältet.
- Riktat brev. Brevet ska beskriva dig som pedagogisk individ och hur dina pedagogiska erfarenheter format dig. Reflektera vad/vilket område du skulle vilja fokusera på i ditt förbättringsprojekt under Pedagogisk AT och gärna även vad du vill uppnå med pedagogiska insatser i framtiden.
- Eventuella intyg från uppdragsgivare om pågående insatser och framtida planering inom det pedagogiska fältet.
- Eventuella publikationer med pedagogisk inriktning
De här uppgifterna skickar du tillsammans med din AT-ansökan i rekryteringssystemet Reachmee. Benämn dokumentet med "PE-AT motivering".
Mål: Grundläggande pedagogisk teori
|
Utbildningsaktivitet: |
Egen aktivitet: |
Teorier om lärande
Teorier om vuxenlärande
Begreppet ¨kunskap¨
Begreppet ¨motivation¨
Grupp-processer
Handledningskunskap
Återkoppling
Moderna pedagogiska metoder, t.ex. ¨flipped classroom¨, aktivt lärande mm.
Pedagogisk forskning, en introduktion
|
Seminarium om grundläggande pedagogik
Basgruppshandledarutbildning
Simuleringsinstruktörskurs
Klin Sim 1-2
Handledardag för AT
Pedagogisk forskning, en introduktion
|
Att vara basgruppshandledare
Driva/medverka/observera simuleringar
Att handleda studenter
Förbättringsarbete |
Mål:
Patientpedagogik |
Utbildningsaktivitet: |
Egen aktivitet: |
Att öka medvetenheten om den pedagogiska dimensionen i vårdens arbete.
|
Seminariediskussion om pedagogiska frågor i vården.
Diskussion om egna pedagogiska upplevelser och erfarenheter i arbetet.
Återkoppling i Pe-AT-gruppen efter besök på patientskola.
|
Inhämta erfarenheter från pedagogiska möten i vården.
Följa patientskola och ge återkoppling till verksamheten
Förbättringsarbete |
Mål:
Studentpedagogik |
Utbildningsaktivitet: |
Egen aktivitet: |
Förståelse för utbildningens organisation
Förståelse för utbildningens pedagogik
Interprofessionellt lärande
Teorier om lärande
Teorier om vuxenlärande
Begreppet ¨kunskap¨
Begreppet ¨motivation¨
Grupp-processer
Handledningskunskap
Återkoppling
Kunskap om bedömning av studenter
|
Seminarium om organisation och pedagogik.
Seminarium om grundläggande pedagogik
Basgruppshandledarutbildning
Simuleringsinstruktörskurs
Klin Sim 1-2
Handledardag för AT
Bedömningskunskap
|
Att vara basgruppshandledare
Driva/medverka/observera simuleringar
Att handleda studenter
Förbättringsarbete |
Mål:
Förbättringsarbetesteori och praktik |
Utbildningsaktivitet: |
Egen aktivitet: |
Att kunna genomföra ett förbättringsarbete med pedagogisk inriktning. |
Introduktion till förbättringsarbete
|
Att genomföra, redovisa och implementera ett förbättringsprojekt.
Ge återkoppling till AT-kollegor om deras projekt |
Mål:
Medarbetarpedagogik |
Utbildningsaktivitet: |
Egen aktivitet: |
Medarbetarpedagogik
Teorier om lärande
Teorier om vuxenlärande
Begreppet ¨kunskap¨
Begreppet ¨motivation¨
Grupp -processer
Handledningskunskap
Återkoppling |
Seminarium om grundläggande pedagogik
Simuleringsinstruktörskurs
Klin Sim 1-2
Handledardag för AT
|
Driva/medverka/observera simuleringar, Clinicum
Föreläsning och undervisning
Medverka vid utbildning inom RÖ
|
Mål:
Ledarskap |
Utbildningsaktivitet: |
Egen aktivitet: |
Organisationens kultur och dess påverkan på ledarskap
Begreppet ¨motivation¨
Grupp-processer
Återkoppling
|
Seminarium om Region Östergötlands struktur
UGL
Seminarier om ledarskap och personlighet
|
Att leda möten
Att ge återkoppling till kollegor
Att ta emot återkoppling från kollegor
Att iakttaga och reflektera över ledarskap
|
Målbeskrivningsdokument Pedagogisk AT Linköping/Motala i Region Östergötland