Lättläst: Välkommen till Region Östergötland
Regionen ger vård
till alla som bor i Östergötland.
Den skatt som du betalar till regionen
hjälper till att betala vården.
Regionen ansvarar också för en del speciell vård
som alla som bor i Sverige kan få.
Till exempel vård för svåra brännskador.
Det finns både närsjukvård
och specialiserad vård i Region Östergötland.
Närsjukvård kallas den vård
som du får hos vårdcentralen
.
Den specialiserade vården
får du på något av sjukhusen i Östergötland.
Region Östergötland ansvarar också för
regional utveckling.
Regionen arbetar tillsammans med kommunerna
för att Östergötland ska utvecklas på ett bra sätt.
Då vill de personer som bor i Östergötland bo kvar
och fler personer vill flytta hit.
Region Östergötland är med och bestämmer
vilka satsningar som ska göras i Östergötland
och ger pengar till satsningar som är viktiga för
utvecklingen i Östergötland.
Det kan vara satsningar på turism
eller satsningar på tåg och bussar
så att det blir enklare att resa i Östergötland
eller till och från Östergötland.
I Region Östergötland
ingår Östergötlands län.
Östergötlands län har 13 kommuner.
Det bor ungefär 460 000 personer
i Östergötland.