Avgifter i vården
Avgifter i vården
Betala helst med bankkort i vården.
Du kan också få en räkning skickad hem till dig eller betala med autogiro.
Det går också att betala med pengar.
När du får sjukvård
ska du betala en avgift.
Det kostar 200 kronor om du besöker
en vårdcentral eller ett sjukhus.
Det är inte olika avgifter om du besöker
en läkare, en sjuksköterska eller någon annan behandlare.
Det kostar alltid 200 kronor.
Men det är gratis om du är 85 år eller äldre.
Blir du inlagd på sjukhus kostar en dag
aldrig mer än 100 kronor.
Sjukvården är gratis för barn och ungdomar
till de blir 20 år.
Om du inte kommer
Om du inte kan komma till ett besök
måste du tala om det så fort som möjligt.
Du måste tala om det senast 24 timmar innan
du ska vara på besöket.
Annars får du betala 200 kronor.
Du får en räkning hem i brevlådan.
Så här betalar du
Du ska helst betala med ett bankkort eller
få en räkning skickad hem till dig.
Du kan också betala med autogiro.
Då dras dina avgifter direkt från ditt konto.
Om du vill anmäla dig till autogiro
kan du fylla i en blankett som finns
på Region Östergötlands webbplats
www.regionostergotland.se
Du kan betala med pengar
men betala helst med bankkort.