Landstinget i Östergötland

Välkommen till Region Östergötland

Regionen ger vård

till alla som bor i Östergötland.

Den skatt som du betalar till regionen

hjälper till att betala vården.

 

Regionen ansvarar också för en del speciell vård

som alla som bor i Sverige kan få.

Till exempel vård för svåra brännskador.

 

Det finns både närsjukvård

och specialiserad vård i Region Östergötland.

Närsjukvård kallas den vård

som du får hos vårdcentralen
.
Den specialiserade vården

får du på något av sjukhusen i Östergötland.

 

Region Östergötland ansvarar också för

regional utveckling.

Regionen arbetar tillsammans med kommunerna

för att Östergötland ska utvecklas på ett bra sätt.

Då vill de personer som bor i Östergötland bo kvar

och fler personer vill flytta hit.

 

Region Östergötland är med och bestämmer

vilka satsningar som ska göras i Östergötland

och ger pengar till satsningar som är viktiga för

utvecklingen i Östergötland.

Det kan vara satsningar på turism

eller satsningar på tåg och bussar

så att det blir enklare att resa i Östergötland

eller till och från Östergötland.

 

I Region Östergötland

ingår Östergötlands län.

Östergötlands län har 13 kommuner.

Det bor ungefär 440 000 personer

i Östergötland.