Landstinget i Östergötland

Dina rättigheter i vården

Region Östergötland vill att du känner dig trygg och säker

när du besöker vården.

Fråga personalen om det är något du vill veta

eller om det är något du inte förstår.

Säg till om något gör ont

eller om det känns obehagligt.

 

Du har rätt att vara med och bestämma

om din vård.

Du ska få veta vilka undersökningar

och behandlingar

som är planerade för dig.

Ta reda på hur behandlingen ska fortsätta

när du kommer hem.

 

Berätta om dina besvär

och svara på frågor när du träffar läkaren.

Läkaren behöver veta mycket om

de besvär som du har sökt vård för.

Det är för att du ska få

en så bra behandling som möjligt.

 

Rätt till tolk

Om du inte förstår svenska så bra

eller har en hörselnedsättning

har du rätt att få hjälp av en tolk.

Säg till att du behöver en tolk

redan när du bokar en tid hos vårdcentralen.