Landstinget i Östergötland

Avgifter i vården

Avgifter i vården

 
Betala helst med bankkort i vården.

Du kan också få en räkning skickad hem till dig eller betala med autogiro.

Det går också att betala med pengar.

När du får sjukvård

ska du betala en avgift.


Det kostar 200 kronor om du besöker

en vårdcentral eller ett sjukhus.

Det är inte olika avgifter om du besöker

en läkare, en sjuksköterska eller någon annan behandlare.

Det kostar alltid 200 kronor.

Men det är gratis om du är 85 år eller äldre.

 

Blir du inlagd på sjukhus kostar en dag

aldrig mer än 100 kronor.

Sjukvården är gratis för barn och ungdomar

till de blir 20 år.
 

Om du inte kommer


Om du inte kan komma till ett besök

måste du tala om det så fort som möjligt.

Annars får du betala ändå.

Du får en räkning hem i brevlådan.


Så här betalar du


Du ska helst betala med ett bankkort eller

få en räkning skickad hem till dig.

Du kan också betala med autogiro.

Då dras dina avgifter direkt från ditt konto.

Om du vill anmäla dig till autogiro

kan du fylla i en blankett som finns

på Region Östergötlands webbplats

www.regionostergotland.se

Du kan betala med pengar

men betala helst med bankkort.